Dag 24 (Beijing dag 2) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Tessa Mannetje - WaarBenJij.nu Dag 24 (Beijing dag 2) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Tessa Mannetje - WaarBenJij.nu

Dag 24 (Beijing dag 2)

Blijf op de hoogte en volg Tessa

25 November 2014 | China, Sjanghai

Hallo allemaal!

Vandaag was het zo ver! We gingen naar de Chineese muur! Wat keek ik er naar uit om daar naar toe te gaan! Het was 2 uur reizen van ons hotel vandaan. En we moesten ons goed inpakken volgens mr. Ma (onze gids) en dat was maar goed ook was 0° graden op de muur. Maar Door de stijlen stellingen en trappen kreeg je het wel warm. En wat was de muur mooi! :) we hebben er 2 uur lang rond gelopen en Ik heb denk ik wel 100 foto's gemaakt haha. Na dat we naar de muur geweest waren gingen we naar tiananmen (vlak bij the forbidden city) het heeft te maken met dictator Mao Zedong.
Mao Zedong (of zoals in de toentertijd in Nederland en Vlaanderen gebruikelijke transliteratie: Mao Tse-tung of Mao Tse-toeng) was de leider van de Communistische Partij van China (CCP) vanaf 1935.

Mao leidde het land op dictatoriale wijze, met geweld en terreur als middelen om zijn politieke doelen te bereiken. Door Mao geleide politieke campagnes, met de Culturele revolutie als dieptepunt, worden veelal gezien als mislukkingen; en zijn beleid wordt gezien als oorzaak van naar schatting 40 tot 70 miljoen doden. Enorme verhongeringen tijdens de Grote Chinese Hongersnood, massale zelfmoorden als gevolg van de Drie-anti en Vijf-anti Campagnes, en politieke vervolging tijdens zowel de Anti-Rechtse Campagne als de strijdbijeenkomsten zijn alle het gevolg van zijn beleid. Ook de historische cultuur en gemeenschap van China is door zijn beleid beschadigd, en vele relikwieën en religieuze plaatsen zijn door zijn beleid vernield, in een poging om 'het bewustzijn van de natie' te 'moderniseren'.

Maar het was beetje griezelige sfeer omdat je mag geen foto's maken van de beveiliging dan werd je camera af gepakt. Je mag niet bidden. Er gingen 2 vrouwen bidden die werden gelijk weggesleept door beveiligers. En er vond een mars plaats om de vlag maar binnen te halen. Daar mocht je wel foto's van maken. Maar durfde het bijna niet door al die beveiligers. Maar was wel apart om te zien. Dat zo veel mensen komen kijken en dat eigenlijk bijna iedereen hem slecht vond maar toch aanbad.

Na de mars gingen we naar een restaurant waar je koreaanse bbq had. Erg lekker!

Daarna gingen we lekker terug naar het hotel! Morgen gaan we naar de verboden stad en naar Summer Palace

Tot morgen

Liefs

Tessa

• 28 November 2014 - 10:55

Bert:

Mooie reis gehad Tessa !!!!
    nu op weg naar huis !!