Dag 13 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Tessa Mannetje - WaarBenJij.nu Dag 13 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Tessa Mannetje - WaarBenJij.nu

Dag 13

Blijf op de hoogte en volg Tessa

14 November 2014 | China, Sjanghai

Vandaag gingen we naar de campus om les te krijgen in Chinees spoken, en Chinees hurps.
We hebben leuke woordjes/zinnetje geleerd. Maar Chinees is nog best lastig omdat hun de klanken anders hebben. Dus klinkt heel grappig.

Bijv.

My name is: wo jiao ....
What is you name: shenme mingzi
How much: duo shao qian
To expensieve: tai gui le
Be cheaper: pian yi dian
Where is: Zia na li
Please: qing
Sorry: dui bu qi

Maar je spreekt het niet uit zo als het er staat haha dat maakt het lastig...
Maar wel leuk! Bij Chinees hurps kregen we uitleg over traditionele Chinese medicijnen. Vroeger werden die altijd bereid door de mensen zelf, maar omdat je jongere generatie geen 'tijd' hebben zijn die medicijnen kant en klaar. We kregen zelf een zakje kruiden mee die je moet oplossen in thee, en die helpt tegen verkoudheid. Maar we kregen maar een zakje en eigenlijk om echt baad er bij te hebben moet je er minimaal 3 hebben. Maar toch leuk dat we het kregen. We kregen deze les van dokter woe. Dokter woe heeft ook zelf een boek geschreven met recepten voor bepaalde ziektes, die ondersteuning kunnen bieden bij de behandeling over ziektes mogelijk kunnen verkomen. Zo staan er recepten in als je last heb van obstipatie, hypertensie, diabetes, pijn op de borst of anderen hart aandoeningen, ect. Het is in het Engels, erg leuk!

Na deze 2 lessen gingen we met de bus naar het communitie hospital. Dit een soort van huisartsen post. Die is voor de mensen die in de buurt daar wonen, die kunnen eerst hier naar de dokter toe gaan in plaats van gelijk naar het ziekenhuis. Dit ziekenhuis is ook bijna alles geautomatiseerd. Alles gaat via pasjes. Een patiënt heeft een pasje en daar staan alle gegevens op, röntgen foto's, onderzoeken, medicatie, voorgeschiedenis etc. Je kan zelfs met het pasje de voorgeschreven medicatie door de arts uit een automaat halen! Erg handig!

Na het bezoek aan het ziekenhuis zijn we onze eigen gemaakte kleding gaan ophalen!
Iedereen is erg blij met het resultaat! En ik ook!

Daarna gingen we lekker terug naar het hotel, om te eten, en de avond lekker rustig aan te doen.
Dit weekend gaan we een weekend naar hangzou.

Ik denk dat het volgende blog pas na het weekend komt omdat ik waarschijnlijk geen WiFi heb in hangzou!

Fijn weekend allemaal,

Liefs

Tessa

• 17 November 2014 - 11:39

Lenny:

Hoi Tessa. Je bent al over de helft van je mooie reis. Leuk om te zien en te lezen dat je het naar je zin hebt.

Groetjes
    Lenny