Dag 9 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Tessa Mannetje - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Tessa Mannetje - WaarBenJij.nu

Dag 9

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 November 2014 | China, Sjanghai

Vandaag vroeg uit de veren om aan de stage te gaan beginnen! Het programma is een beetje veranderd qua stage plekken. We blijven in het Shanghai children hospitol. Maar wisselen wel van afdeling. Ik begon vandaag samen met Maaike op de VIP kinder afdeling. Dit houd in dat mensen meer betalen voor 'betere' en 'luxere' zorg. Op de begaande grond betaal je voor de behandeling 20yen (€2,60) en bij de afdeling waar ik liep 300 yen (€39,-) en de afdeling naast ons 500yen (€65,-) het verschil is meer privacy (1persoons kamers) minder mensen betere infuusnaalden maar wel gewoon het zelfde medicijn.
Het is ook anders geregeld dan bij ons. Bij ons ga je eerst naar de huisarts, in China ga je gelijk naar het ziekenhuis, dan moet je eerst inschrijven, dan aanmelden, dan wachten tot de arts tijd heb. Dan het recept wat je krijgt betalen en dan kan je naar de juiste afdeling om het medicijn toegediend te krijgen (infuus of verneveling, zetpil, klysma ect.) en dat ben je zo hele dag mee bezig om voor elkaar te krijgen om dat er overal een wacht tijd is van gemiddeld een uur ofzo. Het is bizar druk!

Op de afdeling waar ik deze 3 dagen ben is een soort dag behandeling. Hier komen kinderen met luchtweg infectie of andere infectie waarvoor ze antibiotica via infuus moeten krijgen, of ze moeten vernevelen. Helaas mogen wij hier niks doen. Alleen maar kijken. Maar er gaat morgen gekeken worden of ik en Maaike naar andere afdeling mogen waar we iets meer mogen doen, en meer te 'beleven' valt.

Stage duurt tot 3 uur. Daarna gingen we met z'n alle een wat ouder gedeelte in van Shanghai. Om rond te kijken en eventueel wat te kopen (wat overal kan hahaha te veel keus waardoor ik nog niks gekocht heb ..... Bijna niet mogelijk, maar is waar)

En als afsluiter van de dag PIZZA gegeten hahaha was ook wel welkom na veel rijst!

Morgen weer een nieuwe dag!

Liefs

Tessa

(Foto's volgen als ik wat meer tijd heb in de avond! Waarschijnlijk woensdag!)

• 10 November 2014 - 19:04

Caya:

hee tessa,

Leuk om te lezen wat je daar allemaal mee maakt.
    Bizar dat het zo anders zit daar met het betalen van de zorg.
    Interessant zeker om allemaal mee te maken.

Xx
    Caya

• 10 November 2014 - 20:57

B Abet:

Ik weet wel iets om te kopen...
    Oreo's!!!
    haha
    xx

• 11 November 2014 - 08:25

Marjon:

Heeii tess,
    Je mist hier wel een hoop, zoals oma dr heerlijke bessemsap <3. Ik moet morgen weer examen doen. Ben best wel zenuwachtig. Maar hoop dat het dit keer wel lukt. Nog heel veel plezier in china!!!

• 11 November 2014 - 12:34

Bert Stoffers:

Hallo Tessa,

Zo te lezen gaat het erg goed in China.
    Blijf genieten en plezier maken !!

grt.Bert

• 11 November 2014 - 13:54

Marloes:

Lieve Tess,

Wat gaaf om je verhalen te lezen!
    En wat interessant om te lezen dat het zorgstelsel zo anders geregeld is daar.
    Dat zijn wij als Nederlandse zustertjes niet gewend, maar wel hele gave ervaring!

Tot het volgende verhaal,
    xxx Mar